MKB ondanks uitdagingen voorzichtig optimistisch

/ / Column & Nieuws

Was het vertrouwen van mkb-ondernemers in de wereldwijde marktvooruitzichten zo’n twee jaar geleden nog zeer hoog, zo is dit nu aanzienlijk gedaald. En hoewel bedrijven niet direct vrezen voor een nieuwe recessie, zijn mkb-ondernemers maar gematigd positief over de vooruitzichten, zo blijkt uit onderzoek van Grant Thornton.

Het International Business Report (IBR) onderzoek van Grant Thornton is een periodiek onderzoek, dat (sinds 1992) wordt gehouden onder bedrijven in het middensegment van de markt. Het onderzoek biedt inzicht in de meningen en verwachtingen van ongeveer 10.000 bedrijven in 28 economieën.

Voorzichtig optimistisch

Volgens de nieuwste editie van het onderzoek is het optimisme onder ondernemers dit jaar gedaald tot 59% – eind 2021 lag dit percentage nog op 70%. Ondanks deze daling ligt het optimisme nog altijd wel boven het historische marktgemiddelde. De onderzoekers concluderen dat bedrijven er weliswaar vertrouwen in hebben dat de marktomstandigheden zullen verbeteren, maar dat gezien enkele grote uitdagingen in de markt het optimisme onder de mkb-ondernemers er niet van afspat.

MKB-ondernemers maken zich vooral zorgen over de economische onzekerheid en de hoge energiekosten waar de markt mee kampt. 60% van de bedrijven in het middensegment noemt deze factoren als mogelijke factoren die de groei van hun organisatie in gevaar brengen. Overige uitdagingen vormen de beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel (aangemerkt door 57% van de respondenten) en arbeidskosten (55%).

Ondanks deze uitdagingen lijkt er echter voldoende aanleiding te zijn om positief vooruit te blikken, want het mkb heeft de afgelopen jaren veel veerkracht getoond en heeft laten zien dat het zich goed heeft kunnen aanpassen aan de veranderende markt.

Optimisme op de proef gesteld

Marcel Welsink, CEO van Grant Thornton Nederland: “Bedrijven in het middensegment hebben het recht om optimistisch te zijn. Hun optimisme is zeker op de proef gesteld, maar de afgelopen jaren hebben bedrijven in het middensegment laten zien dat zij veerkrachtig zijn […] Ze zijn wendbaar en flexibel, maar ze gaan ook verstandig om met die uitdagingen, zodat ze er uiteindelijk sterker uitkomen.”

Vooruitkijkend nemen mkb-organisaties verschillende stappen om te anticiperen op de toekomstige marktontwikkelingen. Zo herzien veel bedrijven bijvoorbeeld hun toeleveringsketens om meer waarde te kunnen leveren en te groeien door het verleggen van handelsroutes en het betreden van nieuwe markten.

Verder zoeken ze nieuwe kansen. als antwoord op de economische onzekerheid, inflatie en cyberaanvallen. Het succes van die inspanningen valt of staat echter bij het vinden, aantrekken en het behouden van het juiste talent, dat doeltreffende met al deze uitdagingen kan omgaan. Vanwege de huidige tekorten aan arbeidskrachten en de stijgende arbeidskosten als gevolg van inflatie is dit echter geen gemakkelijke opgave.

Tot slot proberen veel ondernemers ook nieuwe investeringsgebieden aan te boren om de productiviteit te verhogen en concurrentie voor te blijven.

Veerkracht tonen, niet overreageren

Welsink concludeert: “Ondernemers in het middensegment hebben geleerd dat ze zich veerkrachtig moeten opstellen om de geopolitieke en economische onzekerheid van de huidige wereldwijde markten te overleven.”

“De taak van leiders is om strategisch te reageren op deze veranderlijke markt zonder te overreageren. Ondernemers in het MKB die dit evenwicht vinden, zullen sterker uit de bus komen en beter in staat zijn om kansen te benutten zodra de markt weer aantrekt.”

Bron: Consultancy.nl