Het aantal deals in de transport- en logistieke sector is weer terug op het niveau van voor de crisis. Dat blijkt uit een analyse van collega overnameadviseur Match Plan.
In het eerste kwartaal van 2021 zijn meer dan tachtig deals gesloten. Dit aantal ligt hoger dan de eerste kwartalen van 2020 en 2019, en nadert nagenoeg het recordkwartaal uit 2019 (Q2-2019 telde 90 deals). Het onderzoek geeft aan dat er een aantal factoren ten grondslag liggen aan de hogere M&A-activiteit in de sector.
De wens om meer schaalgrootte te realiseren is de belangrijkste aanjager: Marktomstandigheden zijn uitdagend geworden sinds de start van de coronapandemie. Vooral transportbedrijven met opdrachtgevers in de sectoren leisure (bijvoorbeld horeca en evenementen), retail (non-food) en agrarisch (sierteelt) zijn hard geraakt, blijkt uit recente cijfers van de Rabobank.
Door de krachten te bundelen met branchegenoten kunnen transportbedrijven efficiënter opereren en indien nodig terugvallen op een meer solide financiële basis. Ook biedt het spelers meer financiële slagkracht om te investeren in thema’s die steeds belangrijker worden in de sector, zoals digitalisering, e-commerce en verduurzaming van de vloot.
Forse investeringen zijn nodig de komende jaren om bij te blijven met de markt, wat de consolidatieslag op zijn beurt weer zal versterken.
Een andere pijler van de groeiende M&A-activiteit is gedwongen verkoop. Doordat kleinere bedrijven het hoofd niet boven water kunnen houden zullen ze een mogelijke verkoop moeten overwegen. Voor grotere ondernemingen die openstaan voor acquisities zal deze ontwikkeling juist kansen bieden om verdere groei te realiseren.
Kopers komen steeds vaker uit het buitenland, zo blijkt uit de analyse. Dat is logisch, Nederland heeft een zeer volwassen, moderne en goed georganiseerde logistieksector vergeleken met de landen om ons heen. Door onze grote talenkennis en betrouwbare personeel zijn Nederlandse bedrijven populaire kandidaten voor overnames.
Eerder dit jaar concludeerde een ander M&A-adviesbureau dat het aantal overnames in de transport- en logistieksector ondanks de crisis op een stabiel niveau is gebleven.
Bron: Consultancy.nl