MKB-ondernemers investeren graag in zinvolle activiteiten en willen – als het niet nodig lijkt – liefst geen geld uitgeven aan adviseurs. Bij de aan- of verkoop van een bedrijf, wordt dan ook vaak de vraag gesteld of een adviseur wel nodig is.
‘Een overnameadviseur is nuttig bij alle overnames en nodig bij de meeste’, zo wordt gezegd. Niet alleen qua tijdsinvestering, maar ook om dure fouten te voorkomen.
Vlieguren
Misschien kun jij je je eerste klusje nog herinneren. Je hebt de vakman aan de slag gezien of je hebt even een filmpje op internet opgezocht. En daarna ging je zelf aan de slag. Vaak bleek het toch allemaal iets lastiger dan verwacht en ging het zeker niet zo simpel. Dat kwam omdat je nog niet voldoende ‘vlieguren’ had gemaakt. En nog niet alle problemen en oplossingen was tegengekomen. Zo gaat dat vaak met eerste keren.
Bij het verkopen van hun bedrijf denken ondernemers ook vaak dat ze het prima zelf kunnen. In de praktijk is het inzetten van een adviseur een slimme zet. Er zijn goede argumenten.
Goed advies is een duurzame investering
Een adviseur voorkomt een hoop tegenvallers:
- Een te hoge aankoopsom
- Een te lage verkoopsom
- Een duur contract waar je niets van begrijpt/niets aan hebt
- Verzuurde verhoudingen tussen koper en verkoper
- Een over-complexe constructie
- Een onjuiste match
- Onnodig verrijken van de belastingdienst
- Naast je normale werkzaamheden heel veel extra uren investeren
De kosten van deze tegenvallers zijn vele malen groter dan de investering in een adviseur. De tegenvallers kunnen makkelijk in de tonnen of miljoenen lopen. De gemiddelde investering in de adviesuren van een overnameadviseur in het MKB is zo’n € 30.000 (exclusief successfee, bron: Brookz). Een eenvoudige rekensom.
Type adviseurs
Voor alle situaties is er een passende adviseur. Heb je alleen een kandidaat of koper nodig, dan is er de netwerkadviseur. Wil je volledig ontzorgd worden, dan is er het overnameadvieskantoor. Daartussenin bestaan vele varianten. Je kunt kiezen tussen nichespelers en meer allround kantoren.
Een goede adviseur is snel op de hoogte van jouw type onderneming en jouw markt.
Match tussen ondernemer en adviseur
Kies een adviseur die bij de situatie van jouw onderneming past. En vooral die bij jou als ondernemer past. Een overnametraject is niet alleen zakelijk maar ook emotioneel uitdagend en stressvol. Vertrouwen tussen ondernemer en adviseur is daarom essentieel.
Het is belangrijk dat de adviseur opereert volgens de normen en waarden van de ondernemer. De ondernemer kan dan makkelijker het traject overlaten aan de adviseur. Dit vertrouwen en wederzijds begrip helpt bij het realiseren van een efficiënt en effectief proces. En dat is voor de duur van het traject (gemiddeld een jaar) wel zo prettig.
Geen adviseur nodig
Wanneer is een adviseur niet per se noodzakelijk?
De ondernemer heeft veel ervaring met overnames én heeft voldoende tijd naast de eigen werkzaamheden;
De onderneming heeft intern een team met kennis en kunde van overnames;
De match is gemaakt, de risico’s en kansen zijn glashelder, de financiering is geen issue, er is 100% vertrouwen, de voorwaarden zijn duidelijk en acceptabel en de overname is niet zodanig dat deze het voortbestaan van de onderneming in gevaar kan brengen.
Samenvattend
Zoals gezegd is een overnameadviseur nuttig bij alle overnames en nodig bij de meeste overnames. Jij als ondernemer kent je eigen situatie en maakt de balans op. In de meeste gevallen weegt de investering makkelijk op tegen de mogelijke risico’s en faalkosten. Kies de adviseur die bij jou en jouw situatie past. Maak gerust een afspraak om kennis te maken.
(Bron: Brookz | Dr. Alinde Bindels RA)